Onze samenwerking met zorgreservisten en zorgorganisaties is altijd in ontwikkeling. Samen zijn we continue aan het leren en verbeteren. Heb je een vraag, of input voor verdere ontwikkeling, neem dan contact op met ons programmateam via community@nationalezorgreserve.nl
Heeft een zorgorganisatie een acute hulpvraag? Dan is het cruciaal dat er snel en efficiënt hulp georganiseerd wordt. Zorgreservisten werken daarom altijd ondersteunend aan het vaste team. De vaste medewerkers richten zich op hun beurt op de complexe en coördinerende zorgtaken. Op deze manier kan de capaciteit van een afdeling op korte termijn uitgebreid worden.
Op basis van onze ervaringen hebben we in kaart gebracht aan welke ondersteunende werkzaamheden er behoefte is in tijden van nood. Dit is het uitgangspunt van de afgebakende takenpakketten waar zorgreservisten op werken. Zo weten de zorgreservist én de vaste collega’s op een afdeling wat ze kunnen verwachten.Een zorgreservist werkt altijd onder supervisie van een ervaren collega uit het vaste team van de zorgorganisatie.
De takenpakketten zijn tot stand gekomen in samenwerking én overleg met zorgorganisaties Woongroep Samen (Schagen), het Rivas Beatrixziekenhuis (Gorinchem), het Albert Schweitzer Ziekenhuis (Dordrecht), de Ziekenhuisgroep Twente (Almelo), Ziekenhuis St. Jansdal (Lelystad), Syndion (Gorinchem), de FWG (Functie Waardering Gezondheidszorg) en belangen- en beroepsverenigingen VGN (Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland) en Verenso (Vereniging van specialisten ouderengeneeskunde).
Daarnaast hebben we bij de ontwikkeling van de takenpakketten input en feedback ontvangen van zorgreservisten en verpleegkundigen, verzorgenden, huisartsen en medisch specialisten die werken in een ziekenhuis, een verzorgings- of verpleeghuis, in de thuiszorg, de gehandicaptenzorg, bij Defensie en de GGD.
De Nationale Zorgreserve werkt met vier typen takenpakketten, ieder met een aantal sub-varianten:
De Verzorging is gericht op het verlenen van algemene dagelijkse zorg (ADL) en directe ondersteuning van de vaste medewerkers. Ook psychosociale begeleiding van cliënten/ patiënten/ bewoners en de praktische ondersteuning bij vaccinatieprogramma's van de GGD, huisartsenpraktijk en verpleeghuizen valt onder dit takenpakket.
De Verpleegkundige zorg (BIG geregisteerd) wordt verricht door zorgreservisten met een actieve BIG-registratie en richt zich op de sub-typen: verpleegkundige basiszorg en de bewakingszorg.
Het takenpakket voor Begeleiding is gericht op het ondersteunen van cliënten en bewoners in de gehandicaptenzorg en de GGZ. Voor deze werkzaamheden is aantoonbare kennis en ervaring met deze doelgroep randvoorwaardelijk.
Het takenpakket voor de Specialistische Geneeskundige zorg (BIG geregistreerd) geeft vorm aan de werkzaamheden van (voormalige) huisartsen, basisartsen, specialisten ouderengeneeskunde (SO), artsen verstandelijke gehandicaptenzorg (AVG) en ziekenhuisspecialisten die als zorgreservist actief zijn bij een zorgorganisatie.
Per hulpvraag kunnen de accenten binnen een takenpakket verschillen, hiervoor hebben we per type takenpakket een aantal verschillende sub-varianten ontwikkeld, die je hier kunt bekijken.
Om in crisistijd snel te kunnen schakelen, is het cruciaal dat zorgreservisten hun kennis en vaardigheden up-to-date houden. De Nationale Zorgreserve biedt alle zorgreservisten daarom toegang tot geaccrediteerde opleidingen (MBO & HBO) en trainingen, webinars en intervisie om een leven lang te blijven leren.
In samenwerking met zorgorganisaties organiseren we ready to work-plekken en andere mogelijkheden om bij te blijven en vaardigheden te kunnen oefenen. Op die manier blijven zorgreservisten bevoegd en bekwaam om hun werk met vertrouwen uit te oefenen.
Wil je meer weten over ons actuele scholingsaanbod? Kijk dan bij onze Agenda
Zorgreservisten kiezen zelf op welke hulpvraag ze reageren. Hebben ze tijd? Dan melden ze zich direct aan via het platform. In overleg met de zorgorganisatie wordt een zorgreservist vervolgens ingezet.
Veel zorgreservisten ondersteunen graag een paar uur tijdens de piekmomenten. Een hele dienst meewerken is niet voor alle zorgreservisten weggelegd. Zorgorganisaties kunnen hier rekening mee houden bij het opstellen van hun hulpvraag.
Een zorgreservist meldt zich niet aan voor een hulpvraag met een takenpakket waar hij/zij/hen niet bevoegd en bekwaam voor is. Andersom kan wel, en gebeurt ook vaker: zorgreservisten kiezen ervoor om te werken op een takenpakket waar ze ruimschoots bevoegd en bekwaam voor zijn. Dit is afhankelijk van hun achtergrond, beschikbaarheid, bevoegdheden, expertise en wensen.
Een tijdelijke hulpvraag is bijna niet te voorspellen. Op het moment dat er een noodsituatie ontstaat, is er acuut ondersteuning nodig. Daarom is het belangrijk om de inzet van zorgreservisten goed voor te bereiden op een moment dat er geen nood is. Het voorbereiden gaat in een paar eenvoudige stappen: samen met een community manager brengt een zorgorganisatie de werkprocessen en mogelijke ondersteuningsbehoefte in kaart. Ook maken we de takenpakketten concreet voor de afdelingen waar zorgreservisten succesvol ingezet kunnen worden. Daarna bieden we de kans om kennis te maken met zorgreservisten in de regio. Dat kan door een (online) bijeenkomst, meeloopdagen en ready-to-work plekken. Door zorgreservisten nu aan een zorgorganisatie te binden, zijn ze straks snel en eenvoudig gemobiliseerd.
Wil jij direct de inzet van zorgreservisten bij jouw zorgorganisatie voorbereiden? Neem dan contact met ons op via community@nationalezorgreserve.nl
E-mail: community@nationalezorgreserve.nl Telefoon: 085-3038457
Klik hier voor meer informatie.
Copyright 2022
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.