Als zorgreservist bood ik ook een luisterend oor

03-04-2024

Van verpleegkundige en leefbaarheidsconsulent naar adviseur informatiemanagement. Dat is – kort samengevat – de loopbaan van Sanne Staat. Maar wanneer het nodig is, keert ze voor even terug naar de zorg. Als zorgreservist. “De noodzaak was tijdens die eerste coronagolf zó hoog. Ik moest iets doen.”

Goedlachs en optimistisch. Het zijn twee woorden die goed bij Sanne passen. Met datzelfde optimisme denkt ze terug aan haar tijd bij het Albert Schweitzer Ziekenhuis in Dordrecht. Daar werkte ze tijdens de eerste coronagolf. Dat deed ze in een van de eerste proeftuinen bij de start van de Nationale Zorgreserve. Sanne: “Het werken in de zorg vind ik bijzonder. Je komt in een kwetsbare periode in iemands leven. Er is soms onzekerheid. Als ik dan iets kan betekenen, vind ik dat heel mooi. Met zorg, maar ook met bijvoorbeeld een luisterend oor.”

Weer zó onder de knie

Sanne werkte eerst een tijd als verpleegkundige. Ze studeerde vervolgens verder, richting maatschappelijk werk. Als leefbaarheidsconsulent ging ze aan de slag bij een woningcorporatie. Later werd ze daar adviseur informatiemanagement. Maar de zorg bleef haar altijd trekken. Toen tijdens de coronapandemie extra hulp nodig was, meldde ze zich direct aan. Van haar werkgever kreeg ze daarvoor de ruimte. “Ik twijfelde wel. Ik dacht: ik ben er zo lang uit. Kan ik het nog wel? Maar die dagelijkse zorg heb je zo weer onder de knie”, vertelt ze. Tijdens corona was het rennen, vliegen, vallen en weer opstaan. Zeker voor de vaste medewerkers van het ziekenhuis. “Als zorgreservist ontlastte ik hen door bepaalde taken over te nemen. Bijvoorbeeld door de bloeddrukmetingen te doen”, legt Sanne uit. “Ik kwam daardoor meerdere keren per dag bij dezelfde patiënten. En ik zat vaak net iets ruimer in de tijd. Dan maakte ik een praatje.” Met een warme glimlach: “Ik kon zo dus iets extra's betekenen voor zowel de ziekenhuismedewerkers als voor de patiënt.” 

 

“Je komt in een kwetsbare periode in iemands leven. Ik vind het heel mooi om dan iets te betekenen.”

 

Toch terug naar de zorg

“Tijdens die eerste proeftuin was het pionieren. Het was nog echt ontdekken wat werkt en wat niet”, herinnert Sanne zich. Ze probeerde haar BIG–registratie te vernieuwen. Maar de praktijktoets vormde een net iets te hoge drempel. Het was lastig om weer bekwaam te worden en te blijven in de verpleegtechnische handelingen. Inmiddels zijn taken voor zorgreservisten verdeeld in pakketten, weet ze. “Die pakketten zijn gemaakt op de kwalificaties die iemand nog heeft. En dat is fijn. Ik kan dan namelijk toch iets betekenen. Ook zonder BIG-registratie.” Inmiddels biedt de Nationale Zorgreserve zorgreservisten ook een geaccrediteerde opleiding en training aan die zij voor herregistratie kunnen gebruiken.

Haar inzet als zorgreservist zette voor Sanne een verandering in beweging. In de zorg voelde ze zich heel goed op haar plek. En ze bedacht: hier wil ik werken. Ze besloot te zoeken naar een vacature voor adviseur informatiemanagement bij een zorgorganisatie. En dat lukte. Sinds anderhalf jaar werkt Sanne bij het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie. “Goedlopende processen zijn enorm belangrijk voor goede zorg en voor de ondersteunende diensten. Software en data zetten we hier zo efficiënt mogelijk bij in. Dat is het werk dat ik hier doe. Ik zit hier heel goed op mijn plek, het is mooi en betekenisvol om hier te werken.  En het helpt zeker dat ik zelf ervaring heb in de zorg.”

De drijfveer is er nog steeds

Mocht er weer een pandemie of andere crisis zijn, Sanne staat klaar. Ze heeft inmiddels een kind, en is zwanger van de tweede. Iets minder flexibel misschien, maar nog steeds zeer bereid. “Ik vind het ontzettend belangrijk dat iedereen zich goed voelt. En dat er dus genoeg zorg beschikbaar is”, zegt ze daarover. Dat hebben andere (oud-) zorgmedewerkers vast ook, denkt ze. Als je ooit koos voor dit vak, blijft die drijfveer aanwezig. “Ik voelde me tijdens corona meteen geroepen. En ik kan me voorstellen dat dat bij anderen ook zo is. Dus meld je vooral aan. Het is zo waardevol om iets te kunnen doen. En stel dat ik zelf zorg nodig heb. Dan hoop ik toch ook dat anderen voor mij klaarstaan?”

 

“Ik kon iets betekenen voor zowel de ziekenhuismedewerkers als voor de patiënt.”


 

Fotografie door: Anneke Hymmen


Wil je meer weten over de mogelijkheden om ingezet te worden als zorgreservist? Neem contact op via community@nationalezorgreserve.nl Dan kijken we samen hoe jij jouw kwaliteiten en ervaring in kunt zetten ter ondersteuning van zorgprofessionals.

Afbeeldingen

Contact

E-mail: community@nationalezorgreserve.nl
Telefoon: 085-3038457 

Persvragen?

Klik hier voor meer informatie.

Volg ons op

         

Copyright 2022

 
Cookie-instellingen