Omgaan met stemmings- en angststoornissen

05-06-2023
{0} reacties

Als zorgreservist is het belangrijk om je kennis op te frissen en up-to-date te blijven. Communiceren met mensen die lijden aan een stemmings- of angststoornis is vaak een uitdaging. Het is belangrijk om te begrijpen hoe je het gesprek prettiger laat verlopen.

Herkenning en duiding van gedrag bij stemmings- en angststoornissen

Het begint met het leren herkennen en duiden van gedrag dat vaak voorkomt bij stemmings- en angststoornissen. Denk bijvoorbeeld aan vermijdingsgedrag, apathie, paniekaanvallen, angst, slapeloosheid, stemmingswisselingen en prikkelbaarheid. Door deze signalen te leren herkennen, kun je sneller en effectiever reageren.

Over de trainer

De trainingen worden verzorgd door actrice en trainingsacteur Elles van Velzen en haar team. Elles heeft een passie voor acteren en spelmethodieken, en zet deze in om mensen te helpen nieuwe inzichten te krijgen over hun eigen gedrag en wat voor effect dat heeft op anderen. Ze moedigt mensen graag aan om nieuwsgierig te zijn naar anderen en streeft ernaar om nieuwsgierigheid een positieve lading te geven. Door mensen te helpen hun eigen referentiekader te begrijpen, en in te zien hoe dit hun interpretaties van anderen beïnvloedt, wordt ruis in communicatie voorkomen. Als resultaat ontstaat er meer begrip en verbinding. In deze training van drie uur wordt aandacht besteed aan depressie en angst, en ligt de nadruk op het verzamelen van praktisch hanteerbare tips voor de omgang met mensen met een depressie en/of een angststoornis. 

Interactief theater en oefeningen

De training maakt gebruik van theater waarin casuïstiek vanuit de praktijk wordt uitgespeeld. Dit biedt de mogelijkheid om in een veilige omgeving te oefenen met herkenbare situaties die zich kunnen voordoen op de werkvloer, of in het dagelijkse leven. Je doet interactieve oefeningen om de aangeleerde kennis en vaardigheden direct in de praktijk te brengen.

Praktische handvatten

Een belangrijk onderdeel van de training is het bieden van praktische handvatten voor effectieve communicatie. Hierbij gaat het om het vermijden van stigmatiserende en oordelende opmerkingen, het bieden van steun en begrip, het geven van ruimte voor emoties en het opbouwen van vertrouwen en een positieve relatie. Door te leren hoe je op een empathische en begripvolle manier communiceert, verloopt het gesprek prettiger en ontstaat er meer begrip en verbinding.

Meld je aan!

Bekijk de volledige agenda en meld je gelijk aan voor een training over omgaan met stemmings- en angststoornissen bij jou in de buurt. Wist je trouwens dat de webinars en workshops van de Nationale Zorgreserve voor iedereen vrij zijn om te volgen? Ook zorgprofessionals die zich nog niet hebben aangemeld als zorgreservist kunnen zich inschrijven voor een online webinar. De enige vereiste is dat ze in de zorg werken of gewerkt hebben. Mocht je een (oud)collega, vriend of familielid hebben voor wie dit interessant is, nodig hem of haar dan uit!


Wil je meer weten over de mogelijkheden om ingezet te worden als zorgreservist? Neem contact op via community@nationalezorgreserve.nl. Dan kijken we samen hoe jij jouw kwaliteiten en ervaring in kunt zetten ter ondersteuning van zorgprofessionals.

Afbeeldingen

Contact

E-mail: community@nationalezorgreserve.nl
Telefoon: 085-3038457 

Persvragen?

Klik hier voor meer informatie.

Volg ons op

         

Copyright 2022

 
Cookie-instellingen