"Zorgmedewerkers kunnen moeilijk om hulp vragen"

14-07-2022
{0} reacties

Tijdens de coronacrisis heeft Zorggroep Groningen met man en macht geprobeerd de zorg aan cliënten te laten doorgaan. In het najaar van 2021 riepen ze de hulp van de Nationale Zorgreserve in. We vroegen Esther Oosterwijk, capaciteitsplanner bij de zorggroep, naar haar ervaringen.

Zorggroep Groningen is met zo’n 1300 medewerkers een middelgrote speler in de zorg in het noorden van ons land. Verspreid over 4 vestigingen in Groningen, Ten Boer en Veendam richt de groep zich op langdurige psychogeriatrische en somatische zorg en beschikt ze over een aantal specialisaties zoals revalidatie, Parkinson en gedragsproblematiek.

Esther Oosterwijk-Vermeeren is capaciteitsplanner bij Zorggroep Groningen. Zelf is ze in 1995 bij de zorggroep als verzorgende begonnen en heeft daar haar diploma verzorgende IG behaald. Lange tijd werkte ze op de revalidatie.  Al snel bleek ze handig te zijn in het maken van roosters. Uiteindelijk maakte ze in 2019 de overstap naar de ondersteunende staf als capaciteitsplanner.

Het systeem piepte en kraakte

Tijdens de coronacrisis heeft Zorggroep Groningen met man en macht geprobeerd de zorg aan cliënten te laten doorgaan. De afdeling revalidatie is afgeschaald, de dagverzorging en dagbehandeling gesloten, de medewerkers zijn bij andere afdelingen ingesprongen, en medewerkers van langdurige zorg gingen werken op de covidafdeling. Veel problemen hebben ze op die manier kunnen oplossen, maar niet alles.

Aan alle kanten begon het systeem te kraken. Cliënten met corona vroegen extra zorg, en medewerkers vielen uit omdat ze zelf corona kregen of in quarantaine moesten vanwege zieke gezinsleden. Alle bekende uitzendbureaus hadden ondertussen geen personeel meer beschikbaar om in te zetten. In die tijd zijn behandelaars en ondersteuners ingesprongen in de dagelijkse zorg. Zo ook Esther, die haar oude vak als verzorgende oppakte en een aantal nachtdiensten heeft gedraaid.

Hulptroepen gezocht

Esther Oosterwijk

In de coronagolf van november 2021, toen de continuïteit van de zorg ernstig gevaar liep, werd Esther door een manager gewezen op het bestaan van de Nationale Zorgreserve. Per ommegaande heeft Esther contact met het programmateam opgenomen en een beroep op zorgreservisten gedaan om te ondersteunen op de covidafdeling.

Het contact met de Nationale Zorgreserve verliep vlot. Binnen korte tijd meldden zich een aantal zorgreservisten om in te springen op de covidafdeling, en later ook op een afdeling voor langdurige zorg. Er was in alle hectiek weinig tijd voor een uitgebreide onboarding van zorgreservisten; met een vliegende start werden ze geïntroduceerd op de afdeling. Het inwerken gebeurde tijdens het werken zelf.

Door deze vliegende start bleek bij sommige zorgreservisten pas tijdens het werk dat de taken toch minder goed bij hen pasten dan ze zelf gedacht hadden. In goed overleg hebben deze zorgreservisten zich teruggetrokken. Andere zorgreservisten hebben hun diensten opgepakt.

Ook voor collega’s op de werkvloer was het fenomeen ‘zorgreservist’ nog onbekend: wat kan zo iemand, wat mag zo iemand? Zorgreservisten ondersteunen de zorgprofessionals bij hun taken, maar dragen geen eindverantwoordelijkheid. Het was voor alle partijen wennen.

De balans opgemaakt

De meeste zorgreservisten hebben met plezier hun oude vak weer opgepakt en de collega’s op de werkvloer naar volle tevredenheid ondersteund. Veel zorgreservisten zijn een paar maanden verbonden geweest aan de zorggroep en draaiden lekker mee. Eén van hen heeft zelfs zo de smaak te pakken gekregen dat ze formeel in dienst van de zorggroep is getreden.

In totaal hebben 8 zorgreservisten meegedraaid bij zorggroep Groningen, op 2 locaties. “Al met al heeft de zorggroep veel geleerd van het op deze manier organiseren van werk en het werken met zorgreservisten. Het zijn stuk voor stuk oud-zorgprofessionals, die in tijden van crisis bereid zijn in te springen, en binnen korte tijd weer meewerken alsof ze nooit zijn weggeweest”, aldus Esther.

Lessen voor anderen

Gevraagd naar een tip voor andere zorgorganisaties is Esther zeer beslist: “Logisch dat je eerst probeert om de boel op orde te krijgen met je eigen mensen. Met tijdelijke uitbreiding van uren en door zorgmedewerkers intern van de ene naar de andere afdeling te verschuiven, kom je een heel eind. Maar als dat niet meer lukt: neem contact op met de Nationale Zorgreserve en roep hun hulp in!”

Esther vult aan: “Het contact met het team van de Nationale Zorgreserve en het proces van aanvragen van hulp via hun online platform verloopt soepel. De hulpvraag wordt geplaatst, zorgreservisten melden zich online aan, en als zorgorganisatie zie je precies wie welke diensten wil vervullen met welk takenpakket. De roosteraars kunnen daar vervolgens mee aan de slag.”

Ook bij een volgende crisis houdt Esther het aanbod van de Nationale Zorgreserve in het vizier. “We weten nu wat zorgreservisten kunnen doen en waar we hen het beste op kunnen inzetten. Dat gaat een volgende keer nóg soepeler.”

Ben je benieuwd wat de Nationale Zorgreserve voor jouw zorgorganisatie kan betekenen? Stuur ons een berichtje via community@nationalezorgreserve.nl en we nemen snel contact met je op!

 

Afbeeldingen

Contact

E-mail: community@nationalezorgreserve.nl
Telefoon: 085-3038457 

Persvragen?

Klik hier voor meer informatie.

Volg ons op

         

Copyright 2022

 
Cookie-instellingen