Drie vragen aan Community Manager Jacqueline Santbergen

07-06-2021
{0} reacties

Sinds half april is Jacqueline als Community Manager betrokken bij Nationale Zorgreserve. Ze praat ons bij over haar ervaringen. Wat zijn haar drijfveren? Wat zijn haar bevindingen tot nu toe, en wat raakt haar het meest in het contact met zorgreservisten?

Drijfveren

Jacqueline kan zich alleen verbinden met zaken waar ze ook achter kan staan. Zoals ze zelf zegt: 'Zorg in de breedste zin van het woord verdient alle aandacht en presentie. Systemen zijn nu echter leidend en geldend. Nationale Zorgreserve is een lerende organisatie die met trial and error wil leren hoe het anders kan en hoe je anders kunt kijken naar hoe je optimale zorg voor patiënten en bewoners kunt realiseren. Dat raakt me en daar wil ik me voor inzetten. Dat doet mijn hart sneller kloppen. Het kan echt anders en er moet echt iets veranderen in de zorg.'

We zien veel aanmeldingen van mensen die voorheen in de zorg hebben gewerkt, maar de switch hebben gemaakt naar een andere sector. Wat maakt dat deze mensen niet meer in een zorgorganisatie aan de slag willen, maar zich wel tijdens een crisis willen inzetten als zorgresrevist? 'Het zorghart wordt geraakt. En het feit dat je zelf baas bent over je eigen tijd, en of je je inzet of niet. Dus dat de regie gewoon bij de zorgreservist ligt, dat is volgens mij echt belangrijk en maakt een verschil.'

Aandacht

Jacqueline vertelt dat ze veel zorgreservisten persoonlijk spreekt als zij zich aanmelden. Ze vraagt altijd naar hun motivatie om zorgreservist te worden. Ze vertelt: 'Het is zo essentieel om aandacht te hebben en tijd te nemen voor die ander. Zeker in tijden van crisis, en dat realiseren alle zorgreservisten zich ook volgens mij. Juist ‘de kleine dingen’ zijn niet mogelijk, omdat zorgprofessionals bezig zijn met de noodzakelijke zorgverlening en minder ruimte hebben voor ‘aandacht en tijd’. Dat is waarom mensen instappen, en op het moment dat ze die motivatie met mij delen, dan roep ik bijna: goh, ik hou van je! Want ik vind dat zo mooi, dat is zo oprecht en zo vanuit de tenen! Dat geeft mij echt benzine om te lopen. Ik ben dan dankbaar en voel me bevoorrecht dat mensen hun verhaal met mij willen delen.'

Contact

Wat raakt Jacqueline het meest in haar contact met zorgreservisten? 'Waar het om gaat denk ik, wat de kracht van Nationale Zorgreserve kan zijn, is enerzijds alle aandacht die we voor de zorgreservisten hebben en de presentie: we zijn echt aanwezig, we luisteren en nemen de tijd. Oprechte aandacht en belangstelling, dat is wat de zorgreservisten die ik gesproken heb ook raakt. Tegelijk is die oprechte aandacht en belangstelling ook hetgeen wat zorgreservisten zelf willen geven en bieden.' 

Is dat ook waar haar zorghart sneller van gaat kloppen? 'Mijn zorghart gaat harder kloppen omdat ik juist die andere kijk op zorg wil hebben, de bredere kijk vanuit de totale mens, vanuit de bedoeling werken. Het gaat om de aandacht en het welbevinden voor een patiënt of bewoner. Dat welbevinden helpt aan herstel en dus is het niet iets wat triviaal is.'

'Ik word ook wel geraakt als mensen soms gewoon stomverbaasd zijn, of blij verrast, omdat wij zo snel bellen. En dat heeft dus ook te maken met persoonlijk contact, dat je geen callcenter bent, maar dat je dus werkelijk een dag zit te bellen en dat je aan het einde van de dag geen stem meer hebt, dat raakt hen maar dat raakt mij ook. Dat maakt dat ik ook de volgende dag weer ga bellen. Omdat dit zo belangrijk is. Mensen melden zich en die willen helpen, en dat wil ik ook, daar moet je mee in verbinding treden.'

 

Afbeeldingen

Contact

E-mail: community@nationalezorgreserve.nl
Telefoon: 085-3038457 

Persvragen?

Klik hier voor meer informatie.

Volg ons op

         

Copyright 2022

 
Cookie-instellingen