Het is fijn dat er zorgreservisten zijn die weten wat ze moeten doen

13-04-2023

Het zijn drukke tijden voor zorginstelling Interzorg; 2023 is namelijk het jaar dat ze hun zilveren jubileum vieren. Het is alweer 25 jaar geleden dat negen losstaande zorglocaties in de regio Noord- en Midden-Drenthe de krachten bundelden.

We praten met Angelique van der Vaart (52), werkzaam bij Interzorg als recruitmentadviseur.

Wat doet Interzorg?

‘’Bij Interzorg richten we ons voornamelijk op ouderenzorg. We hebben ook een aantal expertise locaties waaronder instellingen voor mensen met niet aangeboren hersenletsel, een visuele beperking en jongeren met dementie. We doen eigenlijk best veel. Zo hebben we bijvoorbeeld ook locatie De Slingeborgh; dat is onze afdeling voor zorgbehoevenden met een Molukse achtergrond. Assen heeft een grote Molukse gemeenschap. De vraag was of deze ouderen een plek konden krijgen om oud te worden met oog voor hun Molukse identiteit. Zo koken er elke dag familieleden voor de bewoners. Dat ruik je al wanneer je de gang inloopt. Somatische- en dementiezorg loopt hier door elkaar. Soms vallen bewoners op gegeven moment weer terug in hun moedertaal. Daarom werkt er ook zoveel mogelijk personeel dat de taal machtig is.’’

 

‘’We willen onze bewoners ontzettend graag dat extra stukje welzijn en begeleiding bieden.’’

 

Hoe ziet de toekomst van Interzorg eruit?

‘’De komende tijd zullen we onze werkzaamheden meer centreren. Meer focus, kennis en diepte aanbrengen in de expertise die we al hebben. Daarnaast hebben we vanuit onze duurzame visie op zorg in 2020 meegetekend aan de Green Deal. We verwerken al het was- en beddengoed van de bewoners over verschillende locaties in eigen beheer. Zo gebruiken we voor het wassen van kleding en linnengoed grondwater dat door zonne-energie wordt verwarmd. Dat gaat nu zo goed dat ook andere zorginstellingen gebruikmaken van onze wasservice. Ook de maaltijden die onze bewoners geserveerd krijgen, worden in onze eigen keuken gemaakt. Een maaltijd is gewoon heel belangrijk voor mensen. De smaak moet puur en eerlijk zijn. En het liefst niet in plastic bakjes; als je het mooi uitserveert voelt het meer aan als thuis. Minder ziekenhuis, meer persoonlijk. Onze koks werken alleen met seizoensgebonden, verse producten van lokale boeren. Bij sommige boeren huurt Interzorg zelfs een stuk grond, daar worden de producten dan op verbouwd.’’

Hoe is het op dit moment gesteld met de vrijwilligers?

‘’Het aantal vrijwilligers neemt de laatste jaren sterk af. Verdeeld over onze locaties hebben we nu zo’n 800 vrijwilligers, maar dat waren er meer dan 1.000. Als mensen in het verleden tussen banen in zaten, gingen ze vrijwilligerswerk doen. Nu vinden ze makkelijker werk, maar dat maakt het voor ons moeilijker om vrijwilligers te vinden. En die hebben we hard nodig, je kan namelijk maar zoveel zorg inzetten. We willen onze bewoners ontzettend graag dat extra stukje welzijn en begeleiding bieden. Daarom zijn we op dit moment bezig met het ontwikkelen van een app. De bedoeling is dat wij aangeven welke activiteiten er nodig zijn, en dat vrijwilligers daar zelf op kunnen reageren. Als je dan bijvoorbeeld op woensdagmiddag beschikbaar bent kan je inspringen, in plaats van dat je er elke woensdag aan vast zit.  De meeste vrijwilligers hebben betaald werk, dus als we ze binnen willen houden moet er toch wat van de verplichting af. We willen daar meer flexibiliteit in bieden.’’

Wat merken jullie van het personeelstekort in de zorg?

‘’We hebben veel te maken met vergrijzing. Maar relatief gezien zitten wij best oke. In Zeeland is het nog veel nijpender. Toch moeten wij ook verder gaan kijken om nieuwe manieren te vinden. Het is niet meer zoals vroeger toen je heel veel reacties op een vacature kreeg. Ik kan niet achterover gaan zitten en wachten tot iemand reageert. Een van de grootste uitdagingen is dan ook om de roosters van de medewerkers aan te laten sluiten bij hun behoeftes. Als je met kinderopvang of andere verplichtingen zit, zijn de werktijden nog niet heel flexibel. Ik kan me bijvoorbeeld heel goed voorstellen dat als je zeventien of achttien bent - net klaar met je opleiding - dat je niet direct in de ouderenzorg wilt gaan werken. 

Vanuit de overheid moet er opleidingsgeld beschikbaar blijven. Het verbaast me altijd hoeveel mensen een BBL traject willen doen, of die instromen voor een zij-traject. Wij nemen voornamelijk mensen aan op basis van hun competenties en persoonlijkheid, dat is eigenlijk net zo belangrijk als een opleiding. Aan het laatstgenoemde kun je nog wat doen, maar aan persoonlijkheid kun je niet echt sleutelen. Het is daarom fijn om ook mensen met wat levenservaring te hebben. Zo nemen we soms ook mensen aan die in de zestig zijn, die nog een opleiding willen gaan doen. Dat moet gewoon kunnen.’’

 

‘’De meeste zorgreservisten waren mondig, die konden goed meepraten en doen met de collega’s op de werkvloer.‘’

 

Hoe is Interzorg bij de Nationale Zorgreserve terechtgekomen?

‘’We hebben flink omhoog gezeten in de corona-periode. Toen het eigen personeel uitviel moesten we toch kijken naar oplossingen; welke partijen konden we inschakelen om onze zorg door te laten draaien. We hebben ook wel gebruik gemaakt van bureaus, maar dat bleek een hele dure aangelegenheid. Op deze momenten is het fijn dat je zorgreservisten hebt die weten wat ze moeten doen. En er gewoon gaan staan. De voorbereiding was een uitdaging. Je besprak het wel met de locaties, maar in de praktijk verliep het opvangen van de zorgreservisten toch vaak wat hectisch.

Het was soms even zoeken om de communicatie via de juiste persoon te laten lopen. Dat lag ook wel aan de periode natuurlijk, er gebeurde ontzettend veel. Nu is de tijd om deze voorbereiding wat beter in te richten. Tijdens zo’n noodsituatie is het zo hectisch dat dit nog wel eens ondergeschoven wordt. De vaste mensen stonden onder hoge druk, waren misschien ook niet altijd even vriendelijk. Maar de meeste zorgreservisten waren mondig, die konden goed meepraten en doen met de collega’s op de werkvloer. En zo is het uiteindelijk allemaal goed geland. We hebben zelfs een dame gehad die vervolgens een tijdelijk contract heeft getekend, ze vond het zo leuk dat ze gewoon is blijven werken.’’


Kwaliteit van zorg én leven is voor ieder mens anders. Interzorg organiseert specialistische zorg voor ouderen, slechtzienden en blinden, jonge mensen met dementie, revalidatie en wijkzorg in Noord- en Midden-Drenthe. Ondanks de schaalvergroting blijft Interzorg vasthouden aan het creëren van een vertrouwd en kleinschalig gevoel. Wil je meer weten over de mogelijkheden om ingezet te worden als zorgreservist? Neem contact op via community@nationalezorgreserve.nl. Dan kijken we samen hoe jij jouw kwaliteiten en ervaring in kunt zetten ter ondersteuning van zorgprofessionals.

Afbeeldingen

Contact

E-mail: community@nationalezorgreserve.nl
Telefoon: 085-3038457 

Persvragen?

Klik hier voor meer informatie.

Volg ons op

         

Copyright 2022

 
Cookie-instellingen